sandraalgotsson

bara sandra,

föreläsning.

Kategori: Allmänt

i torsdags var ep och ungefär 200 andra elever från skolan på föreläsning i assbergsalen.
Det var faktiskt en av de enda föreläsningarna jag verkligen velat gå på.
Det var en 30 årig kille som hette Jonas Helgesson som föreläste, jonas är en vanlig kille som älskar kaffe latte och att spela golf, aa just det han är cp-skadad med.
När han började prata så förstod man detta, pågrund av hans tal och hur han rörde sig.
men han fängslad mig och jag tror alla där inne på en gång.
Hans föreläsning handlade om att man kunde leva lyckigt även om man är cp-skadad. Det första han tog upp var att man inte alls behöver hete darin eller madonna för att vara lycklig. för alla har ett liv och det ska man vara stolt över hur man än är.
Jonas berättade för oss om varför just han blev cp-skadad, han blev det eftersom när han skulle föddas lossnade moderkakan och navelsträngen virrades fyra varv runt jonas hals. han fick inte syre på 40 minuter, både han och hans mamma svävade i livsfara men både klarades sig. Men jonas fick en cp-skada pågrund av att en del av hans hjärna blev förlamad.
Läkarna sa att han aldrig skulle kunna gå eller tala. men dem hade fel och det vet jag med all säkerhet. för jonas stod upp och pratade inför oss i en timme.
Han bjöd på många skratt, (han är stå-uppare)  han berättade en del roliga situationer i sitt liv. t.ex. som när han står lite för länge utanför ICA, då kommer en gamla dam fram till honom och ger honom en tia till glass. Jonas älskar glass.
och att han ibland får åka grattis buss för dem tror han är under tolv. Han sa att det är jättebra att vara cp-skadad för man tjänar pengar på det !
och några tårar kom allt fram i ögonen.
Nej nu orkar jag inte skriva mer.
tänkte avsluta med något som jag tyckte han sa så fint.

"man kan vara cp-skadad i hjärnan, man kan vara cp-skadad i kroppen men man kan aldrig vara cp-skadad i hjärtat"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: